Така дісталась вже нам робота, є в ній і радість, є й турбота, є вічний пошук, безсонні ночі, та гріють душу дитячі очі.

Виховна година «ХЛІБ – НАЙБІЛЬШИЙ СКАРБ НА ЗЕМЛІ»

Виховна година
«Хліб – найбільший скарб на землі»
Мета. Ознайомити учнів з обрядами та звичая­ми нашого народу, де окрасою є хліб; виховувати пошану до хліборобської праці, до найдорожчого, що є в людини - хліба; виховувати почуття відповідальності та бережливе ставлення до хліба.
Обладнання. Колосся пшениці, хлібні вироби (виставка), плакати з прислів'ями.



Викладач. Добрий день, дорогі наші гості!
Добрий день, дорогі наші друзі! Запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру.

Учень.
Візьму я в руки хліб духмяний,
Він незвичайний, він святий,
Ввібрав і пісню, й працю в себе,
Цей хліб рум'яний на столі.
Йому до ніг вклонитись треба,
Він - скарб найбільший на землі.

(Грає легка музика, виходять хлопець  та дівчина в українських костюмах із хлібом і сіллю в руках та промовляють).
Дорогих гостей ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом, любов'ю і миром!
Для людей відкрита хата наша біла,
Тільки б жодна кривда в неї не забігла.
Хліб ясниться в хаті, сяють очі щирі,
Щоб жилось по правді, щоб жилось у мирі.

Учень.
Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаєм.
Хай в світі буде більше в нас братів,
Хай в кожній хаті будуть короваї.
Щоб люд ніколи хліба не просив.

Учениця.
Ми - хліба творці,
вороги пітьми,
І, доки сонце
живить наші мири,
На рідній ниві
будемо людьми.
Ми хліборобський
рід - Івана і Марії.

Викладач. Як важ­ко прожити людині без шматочка хліба! Згадай­мо 1933 рік... Це було не стихійне лихо, а зу­мисне підготовлений го­лодомор. Становище в країні було катаст­рофічним.
Внаслідок повного виснаження організму від голоду померло 20 мільйонів чоловік. Світ мав би розколотися надвоє, сонце мало б перестати світити, земля перевернутися - від того, що це було на Землі. Але світ не розколовся, Земля обертається, і ми ходимо по цій землі, трудимося на землі і вирощуємо хліб. Кожен із вас знає, що головний злак на землі - пшениця. Мабуть, звідси і пішло: хліб - усьому голова. Ніхто сьо­годні не може назвати імені тієї великої людини, яка винайшла хлібопечення, того, хто змолов зерно, виготовивши борошно, а потім спік із тіста в гарячій печі запашний, духмяний коровай чи паляницю.

Учень. Довгий і нелегкий шлях від пше­ничного колоска до смачного короваю. Ще з давніх-давен наші земляки знають ціну хліба. Він ніколи не діставався легко. Шматок хліба для бідної людини був дорогоцінним скарбом. Різали хлібину ниткою, щоб не кришилась. Неда­ремно кажуть: «Найсмачніший хліб від свого мо­золя».

Учениця. Повага до хліба склалася в народі давно. В урочисті або під час знаменних подій лю­ди клали на почесне місце коровай. У давніх об­рядових піснях хліб звеличували як основу добро­буту селянина, виконавці обряду зичили господа­реві хлібних достатків.
(Учні виконують пісню про хліб).

Учень. Із давніх-давен знали, що давньо­руське слово «жито» походить від слова «жити». Є хліб -єйжиття. А ось послухайте легенду про виникнення хліба.

Учениця. «Люди почали займатися землеробством ще до того часу, як Адама і Єву Бог вигнав із раю. Вигнані із раю сім днів голо­сили напроти райських воріт, припавши до землі. Бог послав ангела сказати Адаму і Єві, щоб вони взяли землі, змоченої їх сльозами, і розсіяли її. Там, де посіяв Адам, виросла пшени­ця, де сіяла Єва - коноплі. Отак люди одержали хліб і одяг.

Учень. У віршах, оповіданнях, казках згадується хліб, і скрізь він названий «золотим». Хліб порівнюється із сонцем, із золотом, і це -справедливо.

Учениця.
Осінь брала відра золоті,
Пшениці озимі поливала
Потім сіла на людськім путі
І зернятка дітям роздавала.
не прості зернятка - золоті.
П. Воронько

Учень.
У руки беру колосок золотий,
Він сповнений слави людської,
В нім дівчини чую я голос дзвінкий,
Новатора і ланкової.
Б. Олійник

Учень.
Хто зерно сіє золоте
В землю палку, невтомну,
Той сам пшеницею зросте
На полі вселюдському.
М. Рильський

Викладач. А зараз послухайте фрагмент оповідання «Хліб і золото».
Пекли в пекарні хліб. Одна паляниця схопила­ся і покотилась дорогою. Прикотилася до воріт одного пана. Почала у двері стукати й говорити:
- Прийміть мене до себе! Усі будете ситі!..
- У нас і калачів досить! - каже пан. Хлібина покотилась далі. Докотилась вона на край села, до хати бідняка. Надворі бавили­ся діти. Побачили її, вхопили в обійми і радо понесли до хижі. Тут же діти почали її краяти ножем і їсти. З'їли майже всю, залишився тільки окраєць. А з окрайця виросла нова хлібина, і так у хаті бідного був хліб, і не було більше голоду.
Одного разу з високої гори відірвалося золото. Покотилося золото й зупинилося перед хатою бідняка. Стукає у двері й просить, щоб його при­йняли. Вийшов бідняк, подивився і каже:
- У нас тепер є що їсти. Нам тебе не треба. Покотилося золото далі й зупинилося перед палацом багача. Багач із радістю відчинив двері. З того часу діти пана почали погано вчитися в школі, панська земля перестала родити, худоби­на множитися, а слуга, що не робив - все було погано.
Не стало в пана хліба. Як не шкодував, а взяв кусень золота і поніс до бідняка, щоб поміняти на хліб. Бідняк не взяв золота, але відрізав полови­ну хлібини панові, половину залишив собі. З ок­райця у бідняка виросла нова хлібина. -З окрайця у пана хлібина не виросла...

Учень. Хліб належить до особливо шано­ваних символів українського народу. В Україні хліб-сіль на вишитому рушнику - то найвища оз­нака гостинності народу. Існує в народі повір'я, що хліб потрібно випікати у жіночі дні - середу чи п'ятницю. З давніх-давен батьки навчали дітей своїх традицій - берегти хліб.
Їжею і окрасою був хліб на свята і в обрядах. Та й тепер жодне весілля не обходиться без коро­ваю, а до нього випікають шишки й калачі.
На Великдень обов'язково випікали круглі ка­лачі - паски. Прикрашали їх різними фігурками, виробленими з тіста, - пташками, колосками, ріжками, косичками. З хлібом на вишитому руш­нику йшли навесні оглядати поле, сіяти, жати. Найкращу жницю квітчали вінком із колосків, а потім ще сплітали вінок, урочисто несли його в село до двору господарів, клали вінок на хліб, з яким господині вітали женців.

Учениця. Хліб у кожній хаті обов'язково ле­жав на столі, а біля нього клали сіль. З хлібом пов'язано багато традицій, його цінують всі наро­ди. Гарний був у давнину в Україні звичай «хлібувати» - обсипати зерном молодих, новона­роджених. Із хлібом проводили до армії. З хлібом зустрічали тих, хто повертався з війни. Хлібом поминали тих, кому не судилося повернутися. Хліб таїть у собі тепло серця і душі, тепло сонця, і ставлення до нього має бути теплим.

Учень. Хлібом могутня наша Україна. З хлібом далеко видно - на всі сторони світу. Хлібо­робський рік безперервний. Від жниварської осені хлібороб очікує весни, від засівної весни живе до наступної осені. Силу своїх рук, натхнення душі хлібороб віддає землі. Він не знає відпочинку в ду­мах про хліб. Без хліба люди - сироти, а земля -страдниця. І навпаки, земля - наше багатство, на­ша щедра годувальниця, коли вона в бережливих, добрих руках господаря.
(Звучить пісня «Молитва за Україну»).

Учениця. А зараз послухайте загадки про хліб.
*  *  *
Круглий, мов сонечко,
Щедрий, мов полечко,
На черінь посунеться
І стоїть - красується.
З печі - та на блюдо:
Їжте мене, люди,
На здоров'ячко!
(Хліб)
* *   *
В землю кидалося,
На повітрі розгулялося,
В печі гартувалося,
Запахом своїм всіх приваблює.
(Хліб)
* *  *
Ріжуть мене ножакою,
Б'ють мене ломакою;
За те мене отак гублять,
Що всі мене дуже люблять.
(Хліб)
* *  *
Не живу і не гуляю,
А сім бід знаю
І від ножа вмираю.
(Хліб)
* *  *
Мене б'ють, товчуть, ріжуть,
а я все терплю
І всім добром плачу.
(Хліб)
* *  *
Прийде до стайні без шкіри, а вертає зі шкірою.
(Хліб)
* *  *
Хвалить його кожен,
Любить його кожен,
І дня прожити
Без нього не можем.
(Хліб)
* *  *
Всім потрібний, а не кожен зробити вміє.
(Хліб)
* *  *
Ріжу, ріжу, а крові нема.
(Хліб)
* *  *
І грудкувате, і ніздрювате, і кисле, і крихке, А за все миліше.
(Хліб)
* *  *
Сюди бган, туди бган, Та ще зверху й помазан.
(Хліб, книш)
* *  *
Повен пень головень.
(Галушки)
* *  *
Ми в окропі кипіли, велику муку терпіли,
За те нас усі хвалять та не всі варять.
(Вареники)
* *  *
Химерний, маленький,
бокастий, товстенький,
Чимсь смачним напхався, в окропі купався.
У нірку впав, і пропав.
(Вареники)
* *  *
Круті береги, вода дорога, А риба без кісток.
(Млинці на сковороді)
* *  *
Били мене ціпами,
Ріжуть мене ножами.
За те мене отак рублять,
Що мене дуже люблять.
(Хліб)
* *  *
Мене ріжуть, мене б'ють, Мучать і порох труть; Безперестанку гублять. І всі мене щиро люблять.
(Хліб)
* *  *
Ріжуть мене, в'яжуть мене, б'ють нещадно, колесують. І кінець мій - ніж і зуби.
(Хліб)
* *  *
Був у воді, був і в маслі,
В нірку впав, хоп - і пропав!
(Хліб)
* *  *
Хата мною багата.
Людям брат я і друг:
І коли я вже в хаті
Буде щастя навкруг.
(Хліб)
* *  *
Такий запашний,
Такий жаданий,
Политий гарячими слізьми,
Обпікає нам, живим,
Серця в душі...
(Хліб)
* *  *
Виріс у полі, на добрій землі,
Місце найкраще знайшов на столі.
(Хліб)
* *  *
Ноги на полі, середина надворі.
Голова на столі.
(Корінь, стебло, зерно)
* *  *
Мене печуть, ріжуть
І на стіл кладуть.
(Хліб)

Викладач. Хліб... Як багато сказано цими словами. Скільки затрачено сил, щоб на столі був духмяний, святий хліб.
Живи, життя духмяним хлібом! Здоров'я і щастя вам, добрі люди, нехай завжди буде пахучий хліб на вашому столі!




Немає коментарів:

Дописати коментар