Урок-суд
«Курінню – ні!»
Мета. Показати згубну дію нікотину на організм людини. Розвивати
здібності до самоаналізу та спостереження. З’ясувати, чи існує зв’язок між
позитивними рисами характеру та курінням. Виховувати потяг до здорового способу
життя.
Обладнання: на дошці записана тема уроку, епіграф «Кожен вибирає для себе...»
малюнки учнів щодо негативної дії нікотину на організм людини, плакат про
згубну дію нікотину, вірш І. Кульської «Курці», вистава «Суд над цигаркою».
ХІД РОБОТИ
Вчитель. Кожному з вас щодня доводиться робити певний вибір.
Що
саме ви можете вибирати? (Що одягнути,
що їсти, який гурток відвідувати, яку книгу читати, з ким дружити, як поступити
в тій чи іншій ситуації, коли гратися на подвір’ї...).
Сьогодні ми поговоримо про паління або, як кажуть у побуті,
куріння. І кожен з вас зробить ще один вибір - палити чи ні.
Вчитель. Коли можна прийняти таке рішення? Коли наш вибір буде правильним?
Коли добре знаємо себе, свої звички, свій організм, які зміни
відбуваються в організмі, стан здоров’я, свої можливості.
Якщо знаємо свої цілі в житті, знаємо чого хочемо досягти.
Якщо
ніхто чужий не впливає на наші рішення (наприклад,
мама наказала не йти далеко від дому, а друг кличе кудись піти, або знайомі
хлопці чи дівчата запрошують покурити і т.д.).
І тільки тоді, коли добре себе будете знати, будете знати свої
цілі в житті і якщо ніхто чужий не буде на вас впливати, тільки тоді ваше
рішення буде дійсно правильним.
На сьогоднішньому уроці кожен з вас зробить вибір для себе: палити
чи ні.
Вчитель. Ви часто бачите людей, які курять? (Відповіді). Так, ми часто їх бачимо. Але ви, мабуть, ніколи не
задумувались над там, яку шкоду приносить дим від цигарок і самим курцям, і
там, хто знаходиться поряд. (Відповіді).
А як ви думаєте, діти, чому люди курять? (Відповіді).
По
яких ознаках можна пізнати курця? (Жовті
пальці, жовті зуби, задихаються під час тривалої ходьби, кашляють).
Але найстрашніше, коли курцями стають діти і підлітки. Як ви
думаєте, чому починають курити діти? (Хочуть
почувати себе дорослими, серед однолітків завойовують «авторитет»).
Вчитель. Люди зрозуміли, що куріння шкідливе, дуже давно. Послухайте, які
покарання були для людей, які курили або продавали тютюн.
Коли у XV столітті тютюн завезли в Європу, в різних країнах і в
різні часи курців карали по-різному. В Англії їх водили з петлею на шиї, як
злодіїв і волоцюг. В Туреччині за куріння саджали на покіл. В Росії цар Михайло
Романов видав указ,
який забороняв паління тютюну і передбачав покарання - биття батогом і
відрізання носа за куріння, заслання до Сибіру або смертна кара за торгівлю
тютюном.
Вчитель. А маленькі курці знають, яку негативну дію на них має дим від
цигарок? (Якби знали, то не курили б).
Паління - причина багатьох захворювань. У тютюновому дамі є більше
30 отруйних речовин, найшкідливіша з яких - нікотин. Він вражає мозок, серце,
легені, шлунок (показ внутрішніх органів людини на
плакаті).
Діти, що палять, або перебувають у приміщенні, де палять дорослі,
втрачають апетит, у них погіршується зір, пам’ять, знижується увага, болить
голова. Вони часто хворіють і як наслідок повільно ростуть, погано вчаться.
До того ж тютюновий дим згубно впливає на оточуюче середовище. Він
забруднює повітря. Причиною багатьох пожеж у лісі, квартирах тощо є недопалки
цигарок. (Демонстрація малюнків
дітей і розповіді дітей за малюнками та ілюстраціями).
Вчитель. Отже, ми з’ясували, що куріння - це погано. Значить треба
провести «Суд над цигаркою».
СЦЕНКА «Суд над цигаркою»
Дійові особи: суддя, прокурор, адвокат, історик, бізнесмен, колекціонер,
заядлий курець, лікар, пожежник, вчитель.
Суддя. Слухається справа по звинуваченню Цигарки. Слово надається
адвокату.
Адвокат. Сьогодні ми слухаємо справу шановної, для багатьох дорогої Цигарки.
Подивіться на неї, яка вона гарна, скромна, запашна. Вона проявила силу волі,
здолала перешкоди і продовжує існувати на радість всім курцям. Шановні друзі! У
мене є багато свідків захисту. Запросіть історика.
Історик. За історичними даними королева Португалії Катерина Медичі
страждала на часті головні болі. Вона нюхала порошок з листків тютюну і
відчувала полегшення.
Адвокат. Дякую. А тепер запросіть бізнесмена.
Бізнесмен. Шановні друзі! Не губіть її! Адже я з цього живу. Всі мої
прибутки від продажу цигарок. І взагалі, в усі часи тютюн давав великі
прибутки.
Адвокат. Дякую. Запросіть колекціонера. Що ви можете сказати на захист
цигарки?
Колекціонер. Я давно збираю цигаркові коробки. Яка насолода сидіти, перебирати
їх, розставляти на полиці, розглядати малюнки. Як же я буду поповнювати
колекцію, якщо перестануть випускати цигарки? Прошу вас, не засуджуйте її!
Адвокат. Запросіть головного свідка - заядлого курця. Ви палите?
Заядлий курець. Палив, палю і буду палити. (Кашляє).
Заспокоює мою нервову систему. (Смикається голова, руки, ноги). В компанії старших я рівний. Якщо їдальня не працює, то
цигаркою я тамую голод.
Адвокат. Дякую. Шановні судді, ви тільки що вислухали свідчення на користь
цигарки. Всі вони оправдують її.
Суддя. Слово надається прокурору.
Прокурор. Шановні судді! Ми дивимося на цигарку, яка Загубила
багатьох,людей, зробила нещасними тисячі сімей. Я не буду говорити довго про
неї, про її злочини, а надаю слово свідкам. Прошу запросити лікаря.
Лікар. На моїх очах померло багато людей через її злі чари. Одна цигарка
відбирає 15 хвилин життя. Кожен з п’яти курців можуть не розраховувати на те,
що доживуть по пенсійного віку. У курців часто болить голова, знижується
пам’ять. Одна цигарка прискорює пульс на 10-20 ударів за хвилину. Це призводить
до інфаркту; до гастриту. Курці часто хворіють бронхітами, у них руйнується
зубна емаль, зуби стають чорними. Тютюновий дим містить отруйні речовини, які
курець вдихає разом із димом.
Прокурор. Дякую. Запросіть пожежника.
Пожежник. З вини курців виникає багато пожеж через непогашені цигарки.
Через це багато людей гине чи отримує важкі травми.
Прокурор. Дякую. Запросіть вчителя.
Вчитель. На жаль, деякі учні вважають, що цигарка робить їх старшими,
додає авторитету. Ось послухайте, яка історія трапилась з двома хлопчиками. (Декламує вірш «Курці» І. Кульської).
Курці
Тимко разів три не поснідав у школі
І грошей зібрав на покупку доволі.
Він викликав друга Грицька в коридор
І тихо шепнув йому: «Є «Біломор»...
Подалі від класу, у темнім кутку
Під сходи шугнули вони нашвидку.
Сяйнула цигарка в Тимка під
рукою:
«Грицько, затягайся, а я за
тобою!»
Ой, що ж то за смак у тому «Біломорї»?
Курці побіліли, курці, наче
хворі.
Туман в голові, а у грудях
пече...
У класі ледь сіли хлоп’ята за
парти,
Учитель по черзі їх кличе до
карти.
Тимко
бачить карту, неначе в тумані.
Ну й лаяв же він
лиходійку-цигарку!
Та вже не .цигарці отій,
лиходійці, -
Курцям записали в журналі по
двійці!
Прокурор. Дякую. Шановні судді! Думаю, що свідчень досить, щоб засудити
цигарку до вищої міри покарання.
Суддя. Ми уважно вислухали всі свідчення і вирішили: підсудна цигарка
винна у своїх злодіяннях.
Вчитель, Діти, а що необхідно робити, щоб менше хворіти?
Які правила здоров’я ви знаєте?
Робота
в групах. Завдання: серед правил, які записані на картонці, виберіть ті, які є
правилами здоров’я.
1.
Будь чистим та охайним.
2.
Дотримуйся режиму дня.
3.
Не користуйся милом,
4.
Правильно харчуйся.
5.
Чисть зуби один раз на тиждень.
6.
Займайся фізкультурою і
спортом.
7.
Сонце, повітря, вода - наші
найкращі друзі.
8.
Постійно переїдай.
9.
Загартовуйся.
10.
Змалку кури.
11. Будь доброзичливим, не конфліктуй. Це збереже твою нервову
систему.
12.
Лягай спати, коли захочеться.
13.
Уникай такої поганої звички,
як паління.
14.
Сиди якнайдовше перед
телевізором,
(Виступи
представників груп).
Вчитель. Що ви думаєте про людей, які не дотримуються цих правил? (Відповіді). Людина, що має шкідливі для здоров’я звички, не обов’язково
погана людина. Це може бути добра, чуйна, розумна людина. Просто, вона, мабуть
не достатньо себе любить, не достатню уважна до свого здоров’я. Ось послухайте
лист доньки до тата, який лежить у лікарні: «Тату! Мій любий, мій дорогий! Я
тебе дуже прошу не палити. Ти шкодиш своєму здоров’ю, а я не хочу, щоб ти
хворів, я хочу, щоб ти жив довго-довго, був здоровим і завжди був з нами поряд.
Твоя дочка Оля».
Як ви думаєте, коли батько Олі прочитав цей лист, він кинув
палити?
Вчитель. Діти, якщо до вас підійде друг або просто знайомий і скаже, що
сьогодні він спробував закурити, що ви йому порадите? Ви зможете його
переконати, щоб він більше ніколи цього не робив. Яку пагубну дію на курця і
оточуючих його людей має цигарка? (Відповіді).
Тепер ви озброєні знаннями про шкідливість куріння. І в
майбутньому, коли перед вами постане вибір палити чи не палити, згадайте нашу
виховну годину і самостійно прийміть рішення, без чужого впливу на вас. Отже,
який висновок зробили для себе?
Кожен
вибирає для себе... (вчитель
записує на дошці замість трьох крапок НЕ ПАЛИТИ!
Немає коментарів:
Дописати коментар